{"id":111,"date":"2020-06-06T08:40:00","date_gmt":"2020-06-06T08:40:00","guid":{"rendered":"https:\/\/www.barn-oas.nu\/?p=111"},"modified":"2024-04-26T09:22:37","modified_gmt":"2024-04-26T09:22:37","slug":"hur-ska-man-tanka-kring-skarmtid-for-barn","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.barn-oas.nu\/hur-ska-man-tanka-kring-skarmtid-for-barn\/","title":{"rendered":"Hur ska man t\u00e4nka kring sk\u00e4rmtid f\u00f6r barn?"},"content":{"rendered":"

Det finns m\u00e5nga r\u00e5d och r\u00f6n n\u00e4r det g\u00e4ller barn och sk\u00e4rmtid. Det \u00e4r en klassisk fr\u00e5ga som verkligen engagerar m\u00e4nniskor och kan skapa en vild debatt mellan de som \u00e4r av olika \u00e5sikter. Var och en g\u00f6r naturligtvis som de vill n\u00e4r det g\u00e4ller de egna barnen men vad s\u00e4ger egentligen experter och forskning om sk\u00e4rmtid f\u00f6r v\u00e5ra minstingar? \u00c4r det bra eller d\u00e5ligt? Utvecklande eller h\u00e4mmande? Och hur mycket tid framf\u00f6r en sk\u00e4rm \u00e4r egentligen acceptabelt och n\u00e4r blir det f\u00f6r mycket?<\/p>\n

Om du \u00e4r en f\u00f6r\u00e4lder som till\u00e5ter ditt barn sk\u00e4rmtid \u00e4r det naturligtvis bra att utnyttja denna tid p\u00e5 ett positivt och produktivt s\u00e4tt. Ett id\u00e9 \u00e4r att att anv\u00e4nda tiden till att g\u00f6ra n\u00e5got gemensamt med ditt barn. Ni kan till exempel titta p\u00e5 barnprogram eller spela spel. P\u00e5 n\u00e4tet<\/a> finns det massor av olika spel, \u00e4ven olika appar som kan ge dig tips om var ni kan spela till exempel lotto. Det finns ocks\u00e5 massor av olika appar som fokuserar p\u00e5 l\u00e4rande och barns utveckling.<\/p>\n

\"Hur<\/p>\n

Om detta tvistar de l\u00e4rde<\/h2>\n

Barn och sk\u00e4rmtid \u00e4r en diskussion som funnits \u00e4nda sedan TV:n introducerades i de svenska hemmen i slutet p\u00e5 50-talet. Idag \u00e4r fr\u00e5gan om n\u00e5got \u00e4nnu mer aktuell tack vare den explosionsartade tekniska utveckling som skett under de senaste decennierna. Allt st\u00f6rre del av v\u00e5ra liv levs via olika enheter s\u00e5 som telefoner, surfplattor, TV och datorer. S\u00e5 det \u00e4r inte s\u00e5 konstigt att barnen st\u00e4ndigt exponeras f\u00f6r sk\u00e4rmbaserad stimuli. WHO:s<\/a> riktlinjer s\u00e4ger att barn under tv\u00e5 \u00e5r inte skall ha n\u00e5gon sk\u00e4rmtid men det finns inte n\u00e5gon forskning som st\u00f6der denna tes.<\/p>\n

Sk\u00e4rmtid kan vara en n\u00f6dv\u00e4ndighet<\/h2>\n

M\u00e5nga forskare h\u00e4vdar tv\u00e4rtom att barn m\u00e5ste bekanta sig med teknik i en tidig \u00e5lder f\u00f6r att h\u00e4nga med i utvecklingen och f\u00f6r att kunna vara en del av ett st\u00f6rre socialt sammanhang. De menar att vad barnen tittar p\u00e5 \u00e4r viktigare \u00e4n hur l\u00e4nge de tittar. Barn har egentligen inget behov av sk\u00e4rmtid men detta inneb\u00e4r inte automatiskt att det \u00e4r skadligt. Det b\u00e4sta r\u00e5det forskarna kan ge \u00e4r att f\u00f6r\u00e4ldrar skall anv\u00e4nda sunt f\u00f6rnuft. De k\u00e4nner sitt barn b\u00e4st och kan interagera sk\u00e4rmanv\u00e4ndandet i det vardagliga livet p\u00e5 ett v\u00e4l avv\u00e4gt s\u00e4tt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Det finns m\u00e5nga r\u00e5d och r\u00f6n n\u00e4r det g\u00e4ller barn och sk\u00e4rmtid. Det \u00e4r en klassisk fr\u00e5ga som verkligen engagerar m\u00e4nniskor och kan skapa en L\u00e4s mer<\/span><\/a><\/p>\n<\/div>","protected":false},"author":513,"featured_media":110,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.barn-oas.nu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/111"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.barn-oas.nu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.barn-oas.nu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.barn-oas.nu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/513"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.barn-oas.nu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=111"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/www.barn-oas.nu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/111\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":121,"href":"https:\/\/www.barn-oas.nu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/111\/revisions\/121"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.barn-oas.nu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/110"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.barn-oas.nu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=111"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.barn-oas.nu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=111"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.barn-oas.nu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=111"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}